A komplex vizsga
az ELTE BTK Történelemtudományi Doktori Iskola
Ókortörténeti programjának képzési tervében
„A doktori képzés során, a negyedik félév végén, a
képzés képzési és kutatási szakaszának lezárásaként és a kutatási és
disszertációs szakasz megkezdésének feltételeként komplex vizsgát kell
teljesíteni, amely méri, értékeli a tanulmányi, kutatási előmenetelt.” Nftv 53. § (1)
Az EDSz 48. §-a illetve a KDSz vonatkozó előírásain túl
illetve azokkal összhangban a Történelemtudományi Doktori Iskola szabályai a
következők:
"7/ 6) A komplex vizsga szabályait
a BTK Kari Doktori Szabályzata 29§ illetve az ELTE Doktori Szabályzata 48-55§
szabályozza. A komplex vizsga részletes tartalmi követelményeit a programvezető
határozza meg, arról a hallgatót legkésőbb a komplex vizsgára való
jelentkezéskor értesíti. Az egyes programok programspecifikus sajátosságait a
képzési tervek tartalmazzák (ókor ld. lent)."
A komplex vizsga elméleti
részében a vizsgázó legalább két tárgyból tesz vizsgát,
melyek egyike alkotja a fő, másika a mellék témakört.
A fő témakör az a tárgy, amely a készülőben lévő
disszertáció átfogó diszciplináris összefüggéseit a leginkább magában foglalja.
A mellék témakör meghatározását a komplex vizsgára való jelentkezéskor a
programvezető és a témavezető közösen határozzák meg, és szükség esetén
megadják a kötelezően feldolgozandó szakirodalom jegyzékét.
A számon kérhető ismeretek,
illetőleg tárgyak listája a következő:
1.
A római köztársaság emlékezetpolitikája
Galinsky, K.: Memoria Romana: Memory in Rome
and Rome in Memory, The
University of Michigan Press for the
American Academy in Rome,
2014.
Miles, G. B.: Livy: Reconstructing Early Rome, Cornell University
Press, 1995.
Mouritsen, H.: Plebs and Politics in the
Late Roman Republic,
Cambridge University Press, 2001.
Wiseman, T. P.: Remus: A Roman Myth, Cambridge University
Press, 1995.
2.
Az Achaimenida Birodalom és a görög világ kapcsolata (Kr.e. 550-330)
Briant, P.: From Cyrus
to Alexander. A History of the Persian Empire. Eisenbrauns
2002.
Hegyi, D.: Médismos. Perzsabarát irányzat Görögországban i.e. 508-479. Budapest 1974.
Henkelman, W. F. M. – Kuhrt, A.: A Persian Perspective. Essays in Memora of
Helen Sancisi-Weerdenburg. Leiden 2003.
Hyland, J. O.: Persian Interventions. The Achaemenid Empire, Athens
and Sparta, 450-386 BC. Baltimore 2017.
Kuhrt, A.: The Persian Empire. A Corpus of Sources from the
Achaemenid Period.
London 2007.
Walser, G.: „Perischer Imperialismus
und giechische Freiheit” in Sancisi-Weerdenburg, H. – Kuhrt, A.: The Greek Sources. Proceedings of the Groningen 1984
Achaemenid Workshop. Leiden 1987. 155-165.
3.
Római hadtörténet
Connolly, P.: Greece and Rome at War. Barnsley,
2012. (1981.) 129–260.
Gilliver, K. – Goldsworthy,
A. – Whitby,
M.: Rome at War. Oxford, 2005.
Goldsworthy, A.: A római
hadsereg története. Pécs, 2004.
Hahn I.: A hadművészet ókori klasszikusai. Nudapest, 1963.
Szabó E.: A római
hadsereg. In: Havas László – Hegyi W. György – Szabó Edit: Római történelem.
Budapest, 2007. 738–753.
4. A római
vallástörténet irányzatai
Brelich,
A.: Római variációk az eredet témájára.
Budapest, 2008.
Dumézil, G.: Mítosz és eposz.
Budapest, 1986, 7–156.
Köves-Zulauf, T.: Bevezetés a római vallás és monda
történetébe. Budapest, 1995.
Latte, K.: Römische
Religionsgeschichte. München, 1992.
Wagenvoort,
H.: Roman Dynamism. Studies in ancient Roman
thought, language and custom. Oxford,
1947.
5. Római
vallástörténet
Dumézil, G.: Archaic Roman Religion. Vol.
I–II. Baltimore–London, 1996.
Hahn I.: Római istenei. Budapest, 1995.
Köves-Zulauf, T.: Bevezetés a római vallás és monda
történetébe. Budapest, 1995.
Nagy Á. M. szerk.: Az
Olympos mellett. Mágikus hagyományok az ókori mediterráneumban. I. köt. Budapest, 337–432.
6. Görög vallástörténet
Burkert, W.: Greek
Religion. Cambridge, Massachusetts, 1985.
Dignas, B.: Economy of the Sacred in Hellenistic and Roman Asia Minor.
Oxford, 2004, 36–109.
Hegyi D.: Polis és Vallás. Bevezetés a görög vallástörténetbe.
Budapest, 2003.
Kerényi K.: Görög mitológia. Budapest,
1977.
Nagy Á. M. szerk.: Az
Olympos mellett. Mágikus hagyományok az ókori mediterráneumban. II. köt. Budapest, 451–688.
7. Görög epigraphica
Austin,
M. M.: The Hellenistic world from Alexander
to the Roman conquest. A selection of ancient sources in translation. Cambridge 1981.
(Chapter 4. texts 101–157.)
Hudson MacLean, B.: An introduction to Greek epigraphy of the Hellenistic
and Roman periods from Alexander the Great down to the reign of Constantine, University of Michigan Press, 2002, 149–288.
Németh Gy. – Kovács
P.: Bevezetés a görög és római felirattanba. Budapest, 2011, 9–44.
Rhodes, P. J. – Osborne, R.: Greek Historical Inscriptions 404–323 BC.
Oxford, 2003.
8. Római epigraphica
Alföldy G.: Theodor Mommsen und die römische Epigraphik aus der Sicht hundert Jahre nach seinem Tod. Epigraphica 66, 2004, 217–245.
Németh Gy. – Kovács
P.: Bevezetés a görög és római felirattanba. Budapest, 2011, 45–97.
Sandys, J. E.: Latin Epigraphy. Groningen, 1969.
Cooley, A.
E.: The Cambridge Manual of Latin Epigraphy.
Cambridge, 2013.
9. Indo-római kereskedelem
Gurukkal, R.: Rethinking Classical Indo-Roman
Trade; Political Economy of Eastern Mediterranean Exchange Relations. Oxford. 2016.
Gurukkal, R.: Social Formations of Early South India. New Delhi,
2010.
McLaughlin, Raoul: Rome and the Distant East; Trade
Routes to the Ancient Lands of Arabia, India and China. London,
2010.
Schoff W. H.: The Periplus of the Erythraean
Sea. Travel and Trade in the Indian Ocean by a Merchant of the First Century. New York, 1912.
Tomber R.: Indo-Roman Trade. From Pots to Pepper. London,
2008.
A melléktárgy kifejezetten a vizsgázó saját
kutatásához kapcsolódik, nem célravezető előzetesen felsorolni lehetséges
melléktémaköröket.
A komplex vizsga disszertációs
részében az előzetesen benyújtott, legalább 2 szerzői ív (80.000 karakter)
terjedelmű írásához kapcsolódva a vizsgázó prezentáció formájában ad számot
szorosan a disszertáció szakirodalmi kontextusára, a kutatás állására vonatkozó
ismereteiről, részletezi saját, addigi kutatási eredményeit, és elhelyezi
azokat a kutatási kontextusban. Ismerteti a doktori képzés kutatási és
disszertációs szakaszára vonatkozó kutatási tervét, valamint a doktori
értekezés elkészítésének és a részeredmények publikálásának ütemezését.
Ókortörténeti
Doktori Program komplex vizsga sajátosságai
1) A vizsgára bocsátás
feltételei
1.1. A doktori
fokozatszerzés idegen nyelvi kötelezettségeinek teljesítése (ld. Nftv. 53.§ (5) b) pont: legalább „egy idegen nyelv a
tudományterület műveléséhez szükséges ismeretének a doktori szabályzatban
meghatározottak szerinti igazolása”) A program hasznosnak látja, ha van egy
második nyelvből is hasonló igazolást, de ez csak ajánlott, nem kötelező.
1.2. A doktori képzés
„képzési és kutatási szakaszában” (első négy félév) legalább 100 kredit
megszerzése, amiből 80 a doktori iskola képzési tervében előírt „képzési
kredit”.
1.3. A témavezető
nyilatkozata (vö. 3.3).
1.4. A tavaszi vizsgaidőszakban tartandó komplex vizsgára minden év március 31-ig, a téli vizsgaidőszakban tartandó komplex vizsgára október 31-ig kell jelentkezni írásban, a kari hivatalba benyújtott jelentkezési lapon.
2) Vizsgabizottság
2.1. Legalább három
tagból áll, a tagok legalább egyharmada nem áll foglalkoztatásra irányuló
jogviszonyban a doktori iskolát működtető intézménnyel. A vizsgabizottság
elnöke egyetemi tanár vagy Professor Emeritus vagy MTA
Doktora címmel rendelkező oktató, kutató.
2.2. A vizsgabizottság
valamennyi tagja tudományos fokozattal rendelkezik.
2.3. A vizsgabizottságnak
nem lehet tagja a vizsgázó doktorandusz témavezetője.
3) Gyakorlati rész
3.1. A vizsgázó előadás
formájában beszámol kutatási eredményeiről, vázolja a készülőben lévő
disszertáció átfogó diszciplináris összefüggéseit, ismerteti a doktori képzés
második szakaszában megvalósítandó kutatási tervét, valamint a disszertáció
elkészítésének és az eredmények publikálásának ütemezését.
3.2. A hallgatónak
előzetesen (legalább két héttel a komplex vizsga időpontja előtt) be kell
nyújtania egy legalább két szerzői ívet kitevő írásművet, amelynek érdemi
kutatási eredményeket kell tartalmaznia, és nem lehet pusztán a kutatás során
alkalmazott módszertant ill. kutatástörténetet leíró fejezet. A fejezet
tartalmazza a készülő disszertáció tervezett tartalomjegyzékét. A
tartalomjegyzék és a bibliográfia nem számít bele a két ívbe.
3.3. A témavezetőnek
előzetesen írásban kell értékelnie a vizsgázót és az általa benyújtott
fejezetet. Az értékelés hiányában vagy a fejezet elfogadásának
elutasítása/kiegészítésre utasítása esetén a vizsgát el kell halasztani.
4) Elméleti rész
4.1. A vizsgatémákat a
komplex vizsgára történő jelentkezéskor a programvezető és a témavezető közösen
határozzák meg, és szükség esetén megadják a kötelező szakirodalmat.
4.2. A vizsgázó két
vizsgatémát kap. Közülük az egyik a disszertációhoz kapcsolódik, a másik pedig
attól eltérő.
4.3. Az elméleti
vizsgának lehet írásbeli része is, de erről és ennek tartalmáról,
követelményeiről a vizsgára való jelentkezéskor tájékoztatni kell a vizsgázót.