Tájékoztató
az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán (ELTE BTK)
a 2023/2024-es tanévre doktori képzésre felvételi
jelentkezésüket benyújtó pályázók részére
valamint részletes tájékoztató az Ókortörténeti Doktori Programról
A doktori képzés doktori iskolákban, illetve azok doktori oktatási programjain folyik. Az ELTE BTK-n bölcsészettudomány tudományterületen 4 doktori iskola működik, amelyek 76 doktori oktatási program keretében készítik fel a PhD-hallgatókat a doktori (PhD) fokozat megszerzésére.
Elérhetőség,
felvételi információ
ELTE BTK Doktori és Tudományszervezési Iroda
Cím:1088 Budapest, Múzeum krt. 4/A
E-mail: szucs.adel@btk.elte.hu
Telefon: (+36-1) 4855200 / 5183
Doktori képzésre online lehet jelentkezni a https://doktorifelveteli.elte.hu/ oldalon.
Az
ELTE BTK doktori iskolái
A
jelentkezés általános feltételei
További
fontos információk itt:
https://btk.elte.hu/phd/felveteli
ÓKORTÖRTÉNETI
DOKTORI PROGRAM
A felvételi jelentkezés előfeltétele
Az Ókortörténeti Doktori Program olyan
hallgatók jelentkezését várja, akiket érdekel a görög vagy a római történelem.
Előnyt jelent a görög, latin, régészet, történelem végzettség vagy legalább
abszolutórium, és a latin és/vagy az ógörög nyelv ismerete.
Az alábbi témákra lehet jelentkezni a 2023-24-es tanévre.
Hegyi György |
|
Hegyi György |
|
Hegyi György |
Politikai gondolkodás és társadalmi rituálék a római res publikában |
Hegyi György |
|
Németh György |
|
Németh György |
Az ókortörténet régiói |
Németh György |
|
Németh György |
|
Németh György |
|
Patay-Horváth András |
Ókori művészettörténet - ikonográfiai és ikonológiai problémák |
Patay-Horváth András |
|
Patay-Horváth András |
|
Patay-Horváth András |
Az olympiai szentélykörzet történetének és régészeti emlékeinek vizsgálata |
Patay-Horváth András |
A Mediterrán világ története és kultúrája a Kr.u. 4-7 században |
A program előadói:
Programvezető:
Németh
György
Résztvevő
oktatók:
Hegyi W. György
Patay-Horváth András
Tanegységlista:
Tárgykód |
Tantárgy /
tevékenység megnevezése |
Kreditpont |
Követelmény típusa |
Heti óraszám |
Felvétel típusa |
Ajánlott félév |
Ismételhetőség |
Képzési és kutatási szakasz |
120 kredit teljesítése kötelező |
||||||
BTKD-TÖ-ÓKO-1 |
Vallástörténet |
10 |
Gy |
2 |
k |
1--4 |
N |
BTKD-TÖ-ÓKO-2 |
Antik tárgyi kultúra |
10 |
Gy |
2 |
k |
1--4 |
N |
BTKD-TÖ-ÓKO-3 |
Bevezetés a numizmatikába |
10 |
Gy |
2 |
k |
1--4 |
N |
BTKD-TÖ-ÓKO-4 |
Antik művészettörténet |
10 |
Gy |
2 |
k |
1--4 |
N |
BTKD-TÖ-ÓKO-5 |
Görög epigraphica gyakorlat |
10 |
Gy |
2 |
k |
1--4 |
N |
BTKD-TÖ-ÓKO-6 |
Latin epigraphika gyakorlat |
10 |
Gy |
2 |
k |
1--4 |
N |
BTKD-TÖ-ÓKO-7 |
Görög történetírók szövegolvasás |
10 |
Gy |
2 |
k |
1--4 |
N |
BTKD-TÖ-ÓKO-8 |
Római történetírók szövegolvasás |
10 |
Gy |
2 |
k |
1--4 |
N |
BTKD-TÖ-ÓKO-9 |
Konzultáció 1. |
10 |
Gy |
2 |
k |
1 |
N |
BTKD-TÖ-ÓKO-10 |
Konzultáció 2. |
10 |
Gy |
2 |
k |
2 |
N |
BTKD-TÖ-ÓKO-11 |
Konzultáció 3. |
10 |
Gy |
2 |
k |
3 |
N |
BTKD-TÖ-ÓKO-12 |
Konzultáció 4. |
10 |
Gy |
2 |
k |
4 |
N |
|
|
|
|
|
|
|
|
BTKD-TÖ-ÓKO-KV |
Komplex vizsga |
0 |
K |
0 |
k |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kutatási és disszertációs szakasz |
120 kredit teljesítése kötelező |
|
|
|
|
|
|
|
Témavezetői konzultáció |
|
|
|
|
|
|
BTKD-TÖ-ÓKO-13 |
Konzultáció 5. |
10 |
Gy |
2 |
k |
5 |
N |
BTKD-TÖ-ÓKO-14 |
Konzultáció 6. |
10 |
Gy |
2 |
k |
6 |
N |
BTKD-TÖ-ÓKO-15 |
Konzultáció 7. |
10 |
Gy |
2 |
k |
7 |
N |
BTKD-TÖ-ÓKO-16 |
Konzultáció 8. |
10 |
Gy |
2 |
k |
8 |
N |
|
Tudományos publikáció / tanulmányírás I. |
|
|
|
k |
|
|
BTKD-TÖ-P-1.1 |
Publikáció / tanulmányírás I.: kisebb terjedelmű
magyar (kb. 40.000 leütés) |
5 |
EF |
0 |
|
1-4 |
I |
BTKD-TÖ-P-1.2 |
Publikáció / tanulmányírás I.: nagyobb terjedelmű
magyar (40.000 leütés felett) |
10 |
EF |
0 |
|
1-4 |
I |
BTKD-TÖ-P-1.3 |
Publikáció / tanulmányírás I.: idegen nyelvű (kb.
40.000 leütés) |
10 |
EF |
0 |
|
1-4 |
I |
BTKD-TÖ-P-1.4 |
Publikáció / tanulmányírás I.: idegen nyelvű (40.000
leütés felett) |
15 |
EF |
0 |
|
1-4 |
I |
|
Tudományos publikáció / tanulmányírás II. |
|
|
|
k |
|
|
BTKD-TÖ-P-2.1 |
Publikáció / tanulmányírás II.: kisebb terjedelmű
magyar (kb. 40.000 leütés) |
5 |
EF |
0 |
|
1-8 |
I |
BTKD-TÖ-P-2.2 |
Publikáció / tanulmányírás II.: nagyobb terjedelmű
magyar (40.000 leütés felett) |
10 |
EF |
0 |
|
1-8 |
I |
BTKD-TÖ-P-2.3 |
Publikáció / tanulmányírás II.: idegen nyelvű (kb.
40.000 leütés) |
10 |
EF |
0 |
|
1-8 |
I |
BTKD-TÖ-P-2.4 |
Publikáció / tanulmányírás II.: idegen nyelvű
(40.000 leütés felett) |
15 |
EF |
0 |
|
1-8 |
I |
|
Tudományos publikáció / tanulmányírás III. |
|
|
|
k |
|
|
BTKD-TÖ-P-3.1 |
Publikáció / tanulmányírás III.: kisebb terjedelmű
magyar (kb. 40.000 leütés) |
5 |
EF |
0 |
|
1-8 |
I |
BTKD-TÖ-P-3.2 |
Publikáció / tanulmányírás III.: nagyobb terjedelmű
magyar (40.000 leütés felett) |
10 |
EF |
0 |
|
1-8 |
I |
BTKD-TÖ-P-3.3 |
Publikáció / tanulmányírás III.: idegen nyelvű (kb.
40.000 leütés) |
10 |
EF |
0 |
|
1-8 |
I |
BTKD-TÖ-P-3.4 |
Publikáció / tanulmányírás III.: idegen nyelvű
(40.000 leütés felett) |
15 |
EF |
0 |
|
1-8 |
I |
|
Konferencia előadás |
|
|
|
|
|
|
BTKD-TÖ-T-1.1 |
Konferencia előadás magyar nyelven |
5 |
EF |
0 |
szv |
1-8 |
I |
BTKD-TÖ-T-1.2 |
Konferencia előadás idegen nyelven |
10 |
EF |
0 |
szv |
1-8 |
I |
|
Szerkesztés / recenzió |
|
|
|
|
|
|
BTKD-TÖ-T-2.1 |
Kötetszerkesztés |
10 |
EF |
0 |
szv |
1-8 |
I |
BTKD-TÖ-T-2.2 |
Recenzió |
5 |
EF |
0 |
szv |
1-8 |
I |
|
Tudományszervezés |
|
|
|
|
|
|
BTKD-TÖ-T-3.1 |
Konferencia / előadóest szervezésében való egyszeri
közreműködés |
5 |
EF |
0 |
szv |
1-8 |
I |
BTKD-TÖ-T-3.2 |
Több napos konferencia szervezésében való
közreműködés |
10 |
EF |
0 |
szv |
1-8 |
I |
BTKD-TÖ-T-3.3 |
Konferencia-sorozat szervezésében való közreműködés |
15 |
EF |
0 |
szv |
1-8 |
I |
|
Külföldi kutatómunka |
|
|
|
|
|
|
BTKD-TÖ-T-4.1 |
Egy hét időtartam (kb.) |
5 |
EF |
0 |
szv |
1-8 |
I |
BTKD-TÖ-T-4.2 |
Egy hónap időtartam (kb.) |
10 |
EF |
0 |
szv |
1-8 |
I |
BTKD-TÖ-T-4.3 |
Egy hónap feletti időtartam |
15 |
EF |
0 |
szv |
1-8 |
I |
|
Egyéb tudományos tevékenységek |
|
|
|
|
|
|
BTKD-TÖ-T-5 |
Egyéb tudományos tevékenység |
5 |
EF |
0 |
szv |
1-8 |
I |
BTKD-TÖ-T-6 |
Ásatási és terepgyakorlat |
5 |
EF |
0 |
szv |
1-8 |
I |
BTKD-TÖ-T-7 |
Múzeumi gyakorlat |
5 |
EF |
0 |
szv |
1-8 |
I |
BTKD-TÖ-T-8 |
Gyűjtőmunka |
5 |
EF |
0 |
szv |
1-8 |
I |
|
Oktatási segédanyag |
|
|
|
|
|
|
BTKD-TÖ-T-9.1 |
Kisebb terjedelmű |
5 |
EF |
0 |
szv |
1-8 |
I |
BTKD-TÖ-T-9.2 |
Nagyobb terjedelmű |
10 |
EF |
0 |
szv |
1-8 |
I |
Oktatási modul |
|
30 kredit megszerezhető* |
|
||||
BTKD-TÖ-O-1 |
Heti 2 órás szeminárium vagy előadás |
10 |
Gy |
2 |
szv |
1-8 |
N |
BTKD-TÖ-O-2 |
Heti 2 órás szeminárium vagy előadás |
10 |
Gy |
2 |
szv |
1-8 |
N |
BTKD-TÖ-O-3 |
Heti 2 órás szeminárium vagy előadás |
10 |
GY |
2 |
szv |
1-8 |
N |
Vallástörténet:
A tárgy célja a görög
és római vallástörténetre vonatkozó elméletek megismertetése, a vallástudományi
iskolák rendszerezése. A hallgatóknak választott irányuknak (görög vagy római)
megfelelôen elmélyültebben is meg kell ismerkedniük egy valláskutató vagy egy
iskola fontosabb munkáival, téziseivel.
Irodalom:
Köves-Zulauf, Thomas: Bevezetés a
római vallás és monda történetébe, Budapest: 1995.
Dumézil, G.: Mítosz és eposz, Budapest:
1986.
A vallástörténet klasszikusai :
szöveggyűjtemény. portrévázlatokkal /
szerk. Simon Róbert. – Puskás Ildikó. Budapest :.
Osiris, 2003.
Littleton, C. Scott: The New Comparativ
Mythology. Berkeley - Los Angeles: 1973.
Antik tárgyi kultúra:
A tárgy célja a
mindennapi élet eszközeinek, környezetének megismertetése a hallgatókkal. Ezzel
az egyes korszakok technikai megoldásait, a termelô, utazó, kereskedô ember
életét, munkáját segítô, olykor mégis mûvészi értéket képviselô eszközeit
dolgozzák fel. A gyakorlat egy része múzeumokban folyik, hogy gyakorlati
ismereteket szerezhessenek a tárgyi kultúráról.
Irodalom:
Németh-Ritoók-Sarkady-Szilágyi: Görög
művelődéstörténet. Budapest, 2006.
Clarke, John.
The Houses of Roman Italy, 100 B.C.-A.D. 250.
Berkeley, 1991.
Richardson,
L. Pompeii: An Architectural
History. Baltimore, 1988.
Wallace-Hadrill, Andrew. Houses
and Society in Pompeii and Herculaneum.
Princeton, 1994.
Zanker, Paul. The Power of Images in the Age
of Augustus. Ann Arbor,
1990.
Bevezetés a numizmatikába:
A tárgy célja a hallgatók
megismertetése a görög numizmatika alapjaival a pénzverés kialakulásától a
római császárkor keleti provinciális pénzveréséig. Külön súlypontot jelent a
pannoniai veretek tanulmányozása. A pénzverést, mint történelmi forrást teszi
használhatóvá a doktoranduszok számára.
Irodalom:
Christ, K.: Antike
Numismatik. Einführung und Bibliographie. 3. liad.
Darmstadt 1991.
Howgego, C.: Ancient History from Coins,
1995.
Sutherland V.: Roman
History and Coinage 44 BC - AD 69 - C.H.,
Wolfgang Szaivert: Moneta Imperii
Romani (MIR 2 - 3), Wien, 1984.
Sutherland V.: Roman Coins.
Antik művészettörténet:
A tárgy célja a
görög, etruszk és római mûvészettörténet fô munkáival való megismerkedés,
elsôsorban abból a célból, hogy bevezetést nyerjenek a politikai reprezentáció
mûvészeti megjelenési formáival. Így válik a nagymûvészet számos
alkotása is történetileg interpretálható forrássá a hallgatók számára.
Irodalom:
Németh-Ritoók-Sarkady-Szilágyi: Görög
művelődéstörténet. Budapest, 2006.
Kleiner, Fred S.:
A History of Roman Art.
Belmont, 2007.
Görög epigraphica
gyakorlat:
A tárgy célja a
görög felirattan elmélyült megismerése, az egyes forrástípusok elemzése, a
szövegek ill. a feliratstatisztika értelmezése. A gyakorlat során megismerkednek
a magyarországon ôrzött görög feliratos emlékekkel is.
Irodalom:
Meiggs, R. - Lewis, D.: A Selection of Greek Historical Inscriptions to the End of the fifth century B. C., revised ed., Oxford 1988.
Rhodes,
P. J. - Osborne, R.: Greek Historical Inscriptions 404-323 BC. Oxford, 2003.
Hudson MacLean, B.: An introduction to Greek epigraphy of the Hellenistic and Roman periods from Alexander the Great down to the reign of Constantine, University of Michigan Press, 2002.
Kovács
P.: Corpus inscriptionum Graecarum
Pannonicarum. Debrecen, 2007.
Latin epigraphika
gyakorlat:
A kurzus célja
elsôsorban a pannoniai feliratos anyag különféle típusainak tanulmányozása, és
megismerkedés azzal, miként használhatók azok a municipiumok, a coloniák vagy akár
a hadsereg életének pontosabb megismeréséhez.
Irodalom:
Sandys, J. E.: Latin Epigraphy.
Groningen, 1969.
Schumacher, L.: Römische Inschriften.
Stuttgart, 1990.
Meyer, E.: Einführung in die
lateinische Epigraphik. Darmstadt, 1974.
Görög történetírók szövegolvasás:
A tárgy célja
eredeti nyelvû szövegolvasással megismerni egy-egy görög történetíró írói
módszereit és nyelvhasználatát. A hallgatók minden évben más íróval
ismerkedhetnek meg (Hérodotos, Thukydidés, Xenophón, Polybios, Appianos).
Irodalom:
Az említett auctorok szövegrészletei.
Római történetírók szövegolvasás:
A tárgy célja eredeti nyelvû
szövegolvasással megismerni egy-egy római történetíró írói módszereit és
nyelvhasználatát. A hallgatók minden évben más íróval ismerkedhetnek meg
(Livius, Sallustius, Tacitus, Suetonius, Ammianus Marcellinus).
Irodalom:
Az említett auctorok szövegrészletei.